Rizika dostihů
Dostihy nejsou jen radost a vítězství, ale je zde i nemalé riziko, které bohužel někdy vede k velmi nepříjemným situacím.
Pro příklad si můžeme uvést nejznámější dostih u nás, a tím je bezesporu Velká pardubická. Buďme objektivní a nerozplývejme se nad její historií a věhlasem tak, jak to mají v popisu své funkce například jinak velmi vážení funkcionáři dostihových institucí. Mnozí z nich navíc udělali pro český dostihový sport mnoho práce a do koní řadu let investují velké finanční prostředky. Je však potřeba vzít v úvahu i skutečnost, že Velká pardubická jako taková není jen událost, která je pouze prestižní a radostná. Přehnanou prestiž si tradičně kreslí převážně čeští patrioti a mnoho lidí při hodnocení této akce má "růžové brýle" a zdaleka nezná všechny souvislosti. Například seznam koní, kteří v historii zahynuli přímo při zdolávání Velkého Taxisova příkopu (č.4), není vůbec krátký (a to je pravděpodobně neúplný). Lze oprávněně tvrdit, že minimálně do změn provedených nejvíce mezi roky 1994 - 2020, byl tento dostih zejména v minulosti (cca do r. 1994) hodně diskutabilní a kromě řady fatálních zranění ukončil kariéru mnohých koní trvalým poškozením jejich zdraví následkem přípravy nebo účasti v tomto dostihu (zejména narušení pohybového aparátu jednostranným přetěžováním). Celkový počet koní, kteří zaplatili životem nebo zdravím za snahu svých majitelů a trenérů uspět ve Velké pardubické, je tak znatelně více než těch, co přišli o život na Velkém Taxisu, jde celkem už o cca 70 koní, usmrcených přímo při konání Velké pardubické (k roku 2021 to bylo 67). Svůj podíl na tom měl v minulosti i fakt, kdy nemálo jezdců v dobách do roku 1990 mělo často mnohem větší ambice, než byly jejich reálné schopnosti. Seznam těchto rádobyžokejů by za ty roky nebyl krátký, ale není cílem zrovna tady někoho zpětně dehonestovat. Je tedy jen dobře, že ke změnám Taxisova příkopu a některých dalších rizikových překážek došlo a rovněž kvalita současných jezdců, startujících ve Velké pardubické, je díky kvalifikačním podmínkám nesrovnatelně vyšší než v dobách dnes již dávnější minulosti.
Seznam dohledaných koní, kteří doplatili životem jen a pouze na Velký Taxisův příkop je zde.
Další informace včetně nelichotivé statistiky jsou zde.
Historické záznamy Velké pardubické jsou spíš děsivé než hezké, dobře je zde vidět také nezpůsobilost některých jezdců (a také některých koní neuváženě posílaných do dostihu různými trenéry a majiteli), kteří se účastnili tak těžkého překážkového dostihu (viz níže):
... moc dobře se na to nekouká, je to jako úprk zoufalé armády před nepřítelem
Z mého pohledu je historie Velké pardubické spíš kontroverzní, než slavná, ale je to můj subjektivní názor.
záběry z historie dávných ročníků Velké pardubické jsou často brutální a nemají se sportem nic společného
Let's be objective and not gloss over the history and fame of the Great Pardubice Race, as the otherwise very respected president of the Jockey Club of the Czech Republic in the video above describes his position. Specifically, he has done a lot of work for Czech horse racing and has been investing large amounts of money in horses for many years. However, it is also necessary to take into account the fact that the Great Pardubice Race as such is not just an event that is prestigious and joyful. Traditionally, exaggerated prestige is mainly attributed to Czech patriots, and many people have "rose-colored glasses" when evaluating this event and are far from knowing all the context. For example, the list of horses that have died in history directly while overcoming the Big Taxis Ditch (No. 4) is not short at all (and it is probably incomplete). It can be rightly claimed that at least until the changes made most between 1994 and 2022, this race was very controversial, especially in the past (approximately until 1994) and, in addition to quite a few fatal injuries, it ended the careers of many horses by permanently damaging their health (especially the musculoskeletal system due to unilateral overloading). The total number of horses that paid with their lives for the efforts of their owners and trainers to succeed in the Great Pardubice Race is noticeably more (approx. 70 horses), than those that lost their lives in the "Big Taxis Ditch". The fact that quite a few riders in the days before 1990 often had much greater ambitions than their real abilities also played a role in this in the past. The list of these would-be jockeys would not be short over those years, but the goal is not to retroactively dishonor anyone here. It is therefore only good that the changes to the Big Taxisova Moat and some other risky obstacles have taken place and also the quality of the current riders starting in the "Velka pardubicka" is, thanks to the qualification conditions, incomparably higher than in the times of the now distant past.
The list of wanted horses, who paid with their lives only on the Big Taxis Ditch is here.
For more informations: click here
![]()
Fatal Accidents in Horse Racing
